Rozwój osobisty ma bardzo kluczowe znaczenie w budowaniu ścieżki swojej kariery. Świadomość, że dziś podjęte decyzje, a przede wszystkim przedsięwzięte działania mają ogromne znaczenie, na to kim i w jakim miejscu będziemy za 5 czy 10 lat, wpływa na nasz samorozwój. Dla wielu osób ścieżką inwestowania w rozwój jest kreowanie wizerunku marki osobistej. Czym jest marka osobista i dlaczego dla niektórych jest taka ważna?
Spis Treści
Czym jest marka osobista?
Marka osobista to całokształt skojarzeń i odczuć, które wpływają na to, jak inni nas postrzegają, jakie emocje wzbudza nasza osoba i z czym jest kojarzona. Marka osobista zazwyczaj kojarzy się z rozwojem zawodowym, bowiem kreowania wizerunku marki osobistej podejmują się z reguły osoby, których celem jest zarabianie własnym wizerunkiem.
Nad marką osobistą muszą pracować osoby publiczne, celebryci, politycy, ale także trenerzy biznesu, life coache, influencerzy praktycznie każdy, kto chce być w określony przez siebie sposób postrzegany przez innych.
Tak naprawdę markę osobistą budujemy każdego dnia. Każdy z nas. Internet daje nam możliwość dotarcia do ogromnej liczby odbiorców, którzy spotykając się z naszymi postami, reakcjami czy komentarzami wyrabiają sobie zdanie na nasz temat.
Personal branding – strategia budowania marki osobistej
Świadome budowanie marki osobistej, czyli tzw. personal branding polega na kreowaniu wizerunku według pewnych strategii, tak by marka była autentyczna, spójna i wiarygodna w swoich działaniach.
Silna marka osobista powinna posiadać mocno rozwinięte zdolności interpersonalne, powinna posiadać cechy osoby przedsiębiorczej, powinna wiedzieć, czym jest asertywność, przedsiębiorczość i jakie cechy powinien posiadać przywódca.
Personal branding to ciągłe, bezustanne działania związane z kreowaniem wizerunku, to wzbudzanie zaufania wśród obserwatorów i potencjalnych klientów i udowadnianie, że zasługujemy na to zaufanie.
Personal branding a własna firma
Zazwyczaj marka osobista nie jest budowana po to, by lepiej czuć się ze świadomością, że inni postrzegają mnie jako dobrze zorganizowaną, pozytywną osobę. Personal branding jest narzędziem rozwijania biznesu, który polega na zarabianiu własnym wizerunkiem. Pośród tak dużej konkurencji na rynku produktów i usług, sięgamy po te, które wywołują w nas najlepsze skojarzenia. Wybierając się np. do coacha czy psychoterapeuty, bardziej prawdopodobne jest, że wybierzemy tego, którego uznaliśmy za eksperta w swojej dziedzinie. A uznać go za eksperta jeszcze przed pierwszą wizytą mogliśmy trafiając na wywiady z nim, publikacje, video z wystąpień, sesji czy transmisji. Poznając zakres wiedzy, ciepło i energię, jakie od niego emanują nabieramy pewności i przekonania, że właśnie z usług tego specjalisty chcemy skorzystać. Ponieważ wzbudził nasze zaufanie.
Czasami zastanawiamy się, jaki biznes otworzyć i zaczynamy budować markę osobistą, bo chcemy założyć firmę i zacząć na tej marce zarabiać (np. jako wirtualna asystentka), a czasami pomysł o własnej firmie i założeniu działalności gospodarczej rodzi się w momencie, kiedy nasza marka osobista jest tak silna, że zlecenia i oferty współpracy zaczęły pojawiać się same. Tak, jest to możliwe. Głównie wtedy, gdy dzielimy się w sieci swoją pasją (rękodzieło, prace artystyczne itp.).
Pomysł na biznes przy użyciu marki osobistej
Jak było już wyżej wspomniane w sieci kreujemy swój wizerunek każdego dnia. Dzieląc się z innymi swoją wiedzą, doświadczeniem czy umiejętnościami możemy zyskać status eksperta i dopiero wtedy znaleźć pomysł na biznes.
Internauci chętniej dokonują zakupów wiedząc, że za sukcesem marki stoi prawdziwy człowiek. Nie sztab ludzi działający według zasad marketingu internetowego, a zwykły człowiek, który swoim uporem, pasją, konsekwencją i determinacją zrealizował pomysł na własny biznes.
Tak naprawdę w budowaniu marki osobistej nie ma znaczenia, czy mamy pomysł na biznes na wsi, pomysł na biznes w domu, czy pomysł na biznes dla młodych. Warto jednak wiedzieć, że kreując swój wizerunek w sieci i tworząc silną, wiarygodną markę nie jest potrzebny kapitał własny na rozwój firmy. Z reguły marka osobista sama w sobie zaczyna zarabiać, w związku z tym nie jest potrzebny kredyt dla nowych firm, kiedy nie uda się uzyskać dofinansowania dla firm albo dotacji unijnych dla firm.