Butiki internetowe zalały internet. Wiele z nich nie posiada nawet własnego asortymentu, ponieważ jeśli szczegółowiej przejrzymy regulamin sklepu internetowego, dowiemy się, że produkt zostanie wysłany z Chin. W ten sposób młode firmy nie muszą mieć dużego kapitału własnego i nie muszą inwestować w zakup asortymentu, który może się nie sprzedać. To dobre rozwiązanie dla osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce. Jednak poza zagadką, jak założyć sklep internetowy, pozostaje jeszcze kwestia, jak pozyskać klienta?
Zakupy online robi praktycznie każdy z nas. Odwiedzamy sklepy z kosmetykami czy internetowe apteki. Kupujemy produkty spożywcze, książki, bilety buty i ubrania. Niemalże wszystko. Pozostając jednak przy temacie tych ostatnich, mianowicie ubrań, rozpatrzymy, jak zająć się promocją butiku internetowego przy tak obszernej konkurencji, jaka występuje na rynku niemalże w każdej branży.
Jak promować sklep z odzieżą?
- influencer marketing – influencer to osoba, która posiada grono zaangażowanych odbiorców w mediach społecznościowych. Influencer może mieć kanał na YouTube czy profil w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok). Influnecer wpływa na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Niezwykle popularne są współprace influencerem z markami odzieżowymi i butikami internetowymi. Influencerki prezentując gotowe stylizacje lub propozycje stylizacji prezentują, jak można bawić się modą i zachęcają do dokonywania zakupów w danym sklepie. Często dysponują kodami rabatowymi dla swoich obserwatorów, przyznanymi przez dany sklep.
- blogerki modowe – zadaniem blogerek (podobnie jak influencerek) jest zaprezentowanie pełnej stylizacji lub kilku jej wariantów, pokazanie jak można połączyć kolory czy style i bawić się modą. Na swoich blogach prezentują zdjęcia, ale i opisy stylizacji lub merytoryczne wskazówki związane z daną stylizacją. Zarówno z blogerami jak i influencerami współpraca zazwyczaj odbywa się na zasadzie barteru (ubranie w zamian za reklamę). Im więcej osób odwiedza blog czy kanał tym większe prawdopodobieństwo odpłatnej współpracy, ale też dotarcia do większego grona odbiorców i dotarcia do potencjalnych klientów.
- program partnerski – coraz więcej sklepów i marek decyduje się na marketing afiliacyjny. Jest to system polegający na przyznawaniu prowizji ze sprzedaży, która odbyła się za pośrednictwem afilianta. Dzięki temu, sklep dociera do większego grona odbiorców, to afiliantom zależy, by dokonać sprzedaży, zaś afiliant w zamian otrzymuje prowizję pieniężną, bony podarunkowe, vouchery itp.
- social media – w ostatnim czasie niezwykle modne stały się transmisje sprzedażowe w mediach społecznościowych. Podczas prowadzonej na żywo transmisji internauci mogą dokonać zakupu lub rezerwacji wybranej rzeczy, często w cenie promocyjnej obowiązującej wyłącznie w trakcie trwania transmisji. Modelki prezentują na sobie ubrania, opowiadają o nich i pokazują, jak można bawić się modą, by wyglądać stylowo.
Największa siła sprzedaży aktualnie drzemie w mediach społecznościowych. Dobrze rozwinięte kanały social media, angażowanie odbiorców i bezpośredni kontakt z nimi sprawiają, że internauci z większą odwagą i zaufaniem podchodzą do zakupów. Niezawodnym nośnikiem reklamy są również gadżety reklamowe i materiały reklamowe, dzięki którym można zwiększyć rozpoznawalność marki, kreować jej wizerunek oraz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a tym samym potencjalnych klientów. Dużą skuteczność ma również marketing szeptany i content marketing.
Mając pomysł na własny biznes w postaci sklepu internetowego, należy pamiętać, że jest to praca na kilka etatów. Musimy być wielozadaniowi i posiadać cechy osoby przedsiębiorczej, by wszystkiemu samodzielnie podołać. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by sięgnąć po pomoc osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i kompetencje np. social media manager, wirtualna asystentka, fotograf, grafik, copywriter, specjalista ds. seo. Wspólnymi siłami sukces jest gwarantowany.