Internetowa apteka
fot. pixabay.com

Zakupy online stały się naszą codziennością. Każdego dnia odwiedzamy sklepy spożywcze online, sklepy z kosmetykami, butiki internetowe. Chętnie odwiedzamy również internetowe apteki, nie tylko przez wzgląd na obostrzenia związane z obecną sytuacją w kraju i na świecie. Popularność aptek internetowych zaczęła wzrastać już kilka lat temu. Dużą popularnością cieszyły się nie tylko wśród osób robiących w nich zakupy, ale również wśród osób mających pomysł na własny biznes, które marzyły, by prowadzić sklep internetowy i decydowały się, by była to właśnie apteka. 

Internetowa apteka – co to jest?

Sama nazwa z góry sugeruje o czym mowa, nie trzeba więc przedstawiać definicji jednak, jeśli chcieć zgłębić temat, okazuje się, że w polskim prawie w ogóle nie funkcjonuje takie pojęcie jak internetowa apteka. Istnieje za to definicja aptek prowadzących sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych i takie apteki nazywane są wysyłkowymi.

Wielu internautów-pacjentów do internetowych aptek zaliczana również stronę DOZ.pl, która co prawda stanowi sklep internetowy, ale zamówienia odbierane są w wyznaczonej przez internautę-pacjenta aptece stacjonarnej.

Internetowe apteki poza szeroką bazą leków, wyposażone są również w kosmetyki z branży health&beauty, suplementy diety, produkty prozdrowotne, sprzęt medyczny (glukometry, inhalatory, kule ortopedyczne, kołnierze, stabilizatory, gorsety), a także artykuły higieniczne (wkładki, tampony, podpaski, chusteczki, pieluchy dla dorosłych), jak również witaminy i zioła.

Apteki internetowe zapewniają pacjentom szybki i wygodny dostęp do leków, uzyskiwanie recept (recepty elektroniczne), a dzięki temu komfort i wygodę w dbaniu o zdrowie i samopoczucie. Należy jednak mieć pewność, że odwiedzona przez nas apteka sprzedaje oryginalne leki, dlatego najlepiej przed dokonaniem zakupu przeczytać regulamin sklepu internetowego.

apteka internetowa
fot. pixabay.com

Model click&collect – co to takiego?

Model click & collect dotyczy całego biznesu e-commerce. Coraz więcej sklepów sięga po ten rodzaj rozwiązania. Click & collect jest usługą dającą możliwość dokonania zakupów w sklepie internetowym i osobistego odbioru w wybranym przez siebie punkcie. Dzięki temu przesyłkę możemy odebrać o dogodnej dla nas porze. Najczęściej decydujemy się na odbiór paczek z zamówieniami z urządzeń samoobsługowych (paczkomaty), sklepów stacjonarnych danej marki (Empik, H&M, Rossmann) lub salonów trzecich (urzędy pocztowe, kioski z prasą, stacje benzynowe). Internetowe apteki również wpisały się w ten model.

Pharma e-commerce w liczbach

Jeśli wierzyć udostępnionym informacjom, w 2020 roku w Polsce było dostępnych 141 internetowych aptek, z czego aż 123 dawały możliwość odbioru zamówienia w jednym punkcie lub bez odbioru osobistego. Pozostałych 18 aptek działa w modelu click & collect, z czego 13 działa w oparciu o model mieszany: wysyłka click & collect lub odbiór osobisty w przynajmniej dwóch punktach odbioru) i 5 opierających się na hurtowniach, gdzie możliwy jest model mieszany click & collect lub wysyłka.

Takimi danymi dysponują ewidencje prowadzone przez Centralny System Informacji o Zdrowiu (tzw. CSIOZ) i raporty przygotowane przez portal eapteki.info.

Okazuje się jednak, że liczby mogą nieco odbiegać od stanu faktycznego, ponieważ polskie prawo nakazuje zgłoszenie apteki wysyłkowej do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego (tzw. WIF), ale nie ma obowiązku wyrejestrowania jej w przypadku, gdy zostaje zamknięta.

Mimo tych nieścisłości, zakładając, że rocznie w rejestrze przybywa około kilkunastu nowych aptek internetowych, można uznać, że mniej więcej tyle samo rezygnuje ze sprzedaży.

Pharm e-commerce nie pozostaje w tyle i podobnie jak wszystkie inne sklepy internetowe wykorzystuje rozwiązania, które moją posłużyć pozyskiwaniu klientów. Służą temu niezastąpione social media, gadżety reklamowe, materiały reklamowe, programy partnerskie, bony podarunkowe.

Nasze życie w ogromnym stopniu przeniosło się do sieci, przez co coraz rzadziej odczuwamy potrzebę wychodzenia z domu. Niezwykle modna stała się praca zdalna, e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a pandemia i związane z nią ograniczenia dodatkowo nakłania do pozostania w domu. Dlatego też coraz więcej osób realizuje własny pomysł na biznes i decyduje się założyć sklep internetowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here