Kiedy w naszej głowie zaczyna się rodzić pomysł na własny biznes w postaci e-commerce swoje działania powinniśmy rozpocząć od zdobycia właściwej wiedzy, chociażby o tym jak założyć sklep internetowy, jak powinien wyglądać poprawnie przygotowany regulamin sklepu internetowego czy konieczna jest własna firma, a jeśli się na nią zdecydujemy to jaki kod PKD powinniśmy wybrać? Stajemy przed mnóstwem pytań, które mogą spędzać sen z powiek, choć tak naprawdę tylko początki bywają przerażające. Późniejsze działania wiążą się zazwyczaj z realizacją zamówień, dbaniem o klientów, którzy dokonali u nas zakupów, tak by mieli ochotę do nas wrócić oraz, co najtrudniejsze z docieraniem do szerszego grona odbiorców.
Choć internet każdego dnia przyciąga miliony użytkowników, którzy spędzają mnóstwo czasu przeglądając social media, ciężko jest zwrócić ich uwagę akurat na naszą ofertę, wzbudzić zaufanie i skłonić do dokonania zakupów. Dzisiejszy internauta jest zmęczony już natłokiem reklam. Nie zwracamy już tak uwagi na wszechobecne reklamy, które częściej wywołują w nas irytację niż zainteresowanie. Jak więc w dzisiejszych czasach dotrzeć do klienta?
Spis Treści
Potencjał klienta
Zakupy online w dzisiejszych, niezwykle trudnych czasach stały się jeszcze bardziej popularne niż jeszcze rok temu. Wpłynęły na to obostrzenia związane ze stanem epidemiologicznym na całym świecie. Tradycyjne zakupy zostały nieco utrudnione, dzięki czemu sklepy internetowe przeżywają swój złoty okres. Wzrostem zainteresowania cieszą się zarówno internetowe apteki, sklepy z kosmetykami, jak i butiki internetowe z odzieżą, butami i dodatkami. Oczywiście te sklepy, które potrafią dotrzeć do klientów i zaciekawić ich swoim asortymentem.
By klient chętnie powrócić do naszej oferty lub polecił ją innym warto podarować mu bon podarunkowy, kupon rabatowy lub voucher, wszystko po to, by widział korzyści w dokonaniu ponownych zakupów. Warto by taki bon lub voucher miał termin ważności, co z reguły bardziej mobilizuje klientów. Dodatkowym upominkiem do zamówienia, którego klient zapewne się nie spodziewał są gadżety reklamowe w postaci smyczy do kluczy, długopisu, notesu, pendriva. Dla klienta będzie to miły gest ze strony sklepu, a dla sklepu nośnik reklamy, ponieważ zawsze ktoś zauważy gadżet, a nazwa sklepu utkwi gdzieś w jego podświadomości. Tak właśnie tworzy się pozytywne skojarzenia o marce. Warto również dodać materiały reklamowe informujące np. o zbliżających się promocjach lub zestawach prezentowych z okazji świąt, Walentynek czy innych.
Klientów, którzy już nas odwiedzili można wykorzystać jeszcze w jeden bardzo popularny i zarazem skuteczny sposób. Tworząc program partnerski można zachęcić klienta do tego, by polecał nasze produkty i usługi w zamian za prowizję (w formie pieniężnej lub wymiany na produkty w sklepie). Dzięki temu nasz klient nie tylko powróci do sklepu, ale także będzie zachęcał do zakupów swoich znajomych, obserwatorów, członków grup. Tak właśnie działa marketing afiliacyjny.
Jak pozyskać klienta?
Mówi się, że trudniej utrzymać przy sobie klienta niż znaleźć nowego. Jeśli wierzyć tym słowom pozyskiwanie klientów wcale nie będzie takie trudne.
By pozyskać nowych klientów trzeba użyć wszelkich możliwości, by podzielić się informacją o naszym sklepie i jego asortymencie. Można do tego wykorzystać lokalne i ogólnopolskie media, portale, serwisy, blogi. W promocji sklepów internetowych ogromny wpływ mają influencerzy, czyli osoby z dobrze rozwiniętymi kanałami (kanał na YouTube, fanpage, konto na Instagramie itp.), które wpływają na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Taki rodzaj współpracy obejmowany jest terminem influencer marketing.
Warto pamiętać, że reklama, marketing i działania public relations powinny odbywać się spójnie w kreowaniu wizerunku marki i trwać nieprzerwanie. To oznacza, że to ciągła praca, której na żadnym etapie nie można odpuścić. By prowadzić własny sklep internetowy należy posiadać nie tylko cechy osoby przedsiębiorczej, ale również umieć być wielozadaniowym.