Jeśli posiadamy cechy osoby przedsiębiorczej i mamy dość etatu, a jednocześnie marzymy o pracy na własnych zasadach i wolności finansowej powinniśmy spróbować swoich sił w e-commerce. Może to być dodatkowe zajęcie, które wesprze budżet domowy, lub pełnoetatowa praca. Wyłącznie od nas to zależy.
Sklep internetowy to nie stacjonarny, w którym trzeba usiąść i czekać na potencjalnych klientów. W sklepie internetowym często pojawiają się przypadkowi internauci, a my musimy uczynić wszystko, by swoją ofertą zachęcić ich do dokonania zakupów. Naszym zadaniem jest również samemu dotrzeć do grona odbiorców zainteresowanych naszymi usługami i poinformować ich o swojej ofercie. To czasochłonne zajęcie wymagające odpowiedniej wiedzy. Zanim jednak zaczniemy zabiegać o klientów, warto abyśmy dowiedzieli się od czego zacząć i jak w ogóle założyć sklep internetowy?
Sklep internetowy – od czego zacząć?
Na pewno od formalności. Będzie potrzebne założenie działalności gospodarczej, ustanowienie właściwego kodu PKD (dla sklepu internetowego jest 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet), wybranie formy opodatkowania między: ryczałtem, zasadami ogólnymi według skali podatkowej a podatkiem liniowym. W międzyczasie można zacząć tworzyć regulamin sklepu internetowego i politykę prywatności.
Kolejnym krokiem jest sprecyzowanie, czego sprzedaż będzie odbywała się za pośrednictwem tego sklepu. Czy będzie to internetowa apteka, sklep z kosmetykami, czy butik internetowy z odzieżą. To ważne, by dość wcześnie zlecić copywriterowi opisy asortymentu sklepu, ponieważ jest to dość czasochłonna praca.
Kolejnym krokiem jest zakup domeny, która stanie się elementem rozpoznawalnym dla marki, warto więc, by była przemyślana i spójna z działalnością, a zarazem nie ograniczała jej, w przypadku gdybyśmy w przyszłości chcieli rozszerzyć wachlarz asortymentu lub działań.
Kiedy już została zakupiona domena, powstała szata graficzna sklepu, a cały jego asortyment został już dodany, czas, by pomyśleć o tym, jak pozyskać klienta?
Jak pozyskać klienta?
Praca nad rozpoznawalnością marki jest długa i żmudna. Należy pamiętać, że działania public relations obejmują zwiększenie rozpoznawalności marki i niekoniecznie wpływają na sprzedaż. Warto więc, by spójnie i w porozumieniu z działaniami PR, były prowadzone działania obejmujące content marketing, marketing szeptany, influencer marketing.
Należy również sporą część uwagi skierować na social media. To tu tak naprawdę toczy się życie każdej marki i tu można budować relacje z odbiorcami, wychodzić naprzeciw ich potrzebom i i zwiększać zaangażowanie.
Promocję marki ułatwiają również programy partnerskie, dzięki którym to klienci tworzą content i za nas starają się dotrzeć z informacją o naszych produktach do szerszego grona odbiorców, po to, by otrzymać prowizję ze sprzedaży.
Rozpoznawalność marki pomogą zwiększyć wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe i materiały reklamowe. Z kolei, by zachęcić klientów do kolejnych zakupów online można przekazać im bon podarunkowy, vouchery, kody promocyjne itp.
Sklep internetowy to doskonały pomysł na własny biznes. Warto postarać się o kredyt dla nowych firm, dofinansowanie dla firm lub sprawdzić, czy przysługują nam dotacje unijne dla firm. Każda forma dofinansowania, zwłaszcza w początkowej fazie rozwoju jest zbawienna. Ponieważ nie zawsze oszczędności mogą okazać się wystarczające, by stworzyć stabilny, dobrze prosperujący biznes. Wszystko jednak w swoim czasie.
Należy także pamiętać, że internet jest ogromny i spokojnie pomieści silne marki, jak i te, które zaczynają stawiać pierwsze kroki. Konsekwencja, upór i wysoka jakość świadczonych usług zaowocują. Dlatego nie można się poddawać, a inwestować w rozwój, brać udział w szkoleniach, kursach i webinarach, zdobywać wiedzę i konsekwentnie eliminować popełniane błędy, które na początku działań na pewno się pojawią. Jednak, jak mówi przysłowie, nie myli się tylko ten, co nic nie robi.