Wiele osób decyduje się na zarabianie w internecie i większość z nich, wiedząc jak dużą popularnością cieszą się zakupy online, decyduje się na sklep internetowy. Pomysł na własny biznes to nie wszystko. Trzeba mieć jeszcze odpowiednią wiedzę. Należy wiedzieć, jak założyć sklep internetowy, jak powinien wyglądać zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego, jak budować wizerunek swojej marki, jak wykorzystać do tego social media i jak pozyskać klienta? Pozostają jeszcze kwestie podatkowe i rachunkowe.
Bez względu na to, czy prowadzimy sklep z kosmetykami, butik internetowy z odzieżą lub obuwiem czy internetową aptekę, musimy znać zasady rozliczania, wystawiania dokumentów sprzedaży, a także jak chociażby księgować gadżety reklamowe?
Spis Treści
Co to są materiały reklamowe?
Gadżety i materiały reklamowe są dobrą okazją do nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem. Przekazywanie upominków, które dla firmy stanowią niewielki wydatek, wpływa na zwiększenie rozpoznawalności marki, przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów oraz wzbudzenie zainteresowania ofertą. Choć materiały reklamowe z reguły wiążą się z niezbyt wysokimi kosztami powinny zostać zaksięgowane. Jak więc wygląda kwestia materiałów reklamowych z perspektywy księgowej?
Materiały i gadżety reklamowe są elementem działań marketingowych dla e-commerce (i nie tylko). Do działań marketingowych zaliczamy aktywność w social mediach, marketing szeptany, content marketing, viral marketing czy influencer marketing. Działaniami marketingowymi również wspomniane już gadżety reklamowe zawierające logo firmy. Takimi gadżetami są: długopisy, kubki, smycze, notesy, torby. Wszystko to można ująć w koszty podatkowe.
Gadżety reklamowe i ich księgowanie
Materiały reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jeśli tylko mają związek z charakterem prowadzonej przez nas działalności. Czym są koszty uzyskania przychodu? To wszelkie koszty, które zostały przez nas poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania czy zabezpieczenia ich źródła. Koszty te zmniejszają przychód z działalności gospodarczej, w wyniku czego otrzymuje się dochód. Jest to kwota pozostała po uwzględnieniu wszystkich wydatków (np. składki ZUS). W związku z tym, jeżeli osoba posiadająca własną firmę poniosła koszty materiałów reklamowych, mogą one zostać rozliczone.
Zgodnie z przepisami podatkowymi, jeśli artykuły reklamowe zawierają logo, wówczas uznawane są za towary o charakterze reklamowym. Jednak nie zawsze samo logo decyduje o tym, czy gadżet reklamowy może zostać rozliczony. Decyduje o tym również wartość oraz charakter artykułów.
Materiały reklamowe a VAT
Przepisy podatkowe mówią, że gadżety reklamowe z firmowym logo masowo rozdawane i przekazywane rozpowszechniają wizerunek firmy, co oznacza, że są nakierowane na reklamę danej marki. W związku z tym, wspomniane działania wpływają na zwiększenie grona klientów, co z kolei przełoży się na wzrost sprzedaży i osiąganych przychodów przez daną firmę. Wobec tego od zakupu materiałów reklamowych również można odliczyć VAT.
Warto wiedzieć, że istnieje grupa upominków, która nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania dochodu. Mowa o upominkach reprezentacyjnych (np. bon podarunkowy), które mają znacznie większy prestiż, a ich wartość zdecydowanie przekracza, długopis, brelok czy kubek. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT mówi o tym, że materiały reprezentacyjne nie podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych. Materiały reprezentacyjne tym różnią się od reklamowych, że pomagają kształtować wizerunek przedsiębiorcy, a nie wpływają na zwiększenie rozpoznawalności marki.
Materiały reklamowe są niezwykle popularną formą promocji marki, firmy czy sklepu internetowego lub stacjonarnego. Korzystają z niej sklepy z kosmetykami, butiki internetowe z odzieżą lub obuwiem, a nawet internetowe apteki, co oznacza, że niezależnie od branży i asortymentu sklepu, materiały reklamowe zawsze przynoszą wymierne korzyści.