Jeszcze kilka lat temu podczas rozmowy kwalifikacyjnej, w głównej mierze były brane pod uwagę umiejętności twarde kandydata na dane stanowisko. Umiejętności twarde to takie, które można zmierzyć i oszacować. Może to być na przykład znajomość konkretnego programu czy danych narzędzi. Wówczas dla pracodawców był to wyznacznik, czy warto zatrudnić daną osobę do swojej firmy. Dziś, choć w dalszym ciągu kompetencje twarde mają znaczenie, to jednak coraz częściej mówi się, że idealny kandydat do pracy musi posiadać szereg kompetencji miękkich.
Spis Treści
Co to są kompetencje miękkie?
Skoro kompetencje twarde to umiejętności, które można mierzyć, łatwo domyślić się, że kompetencje miękkie stanowić będą te umiejętności, których nie da się zmierzyć, a które pomagając w codziennym wykonywaniu obowiązków. Do kompetencji miękkich zalicza się na przykład asertywność czy charyzma.
Dlaczego pracodawcy zwracają uwagę na kompetencje miękkie? Cóż, coraz więcej mówi się o tym i zwraca się na to uwagę, że niektóre cechy wpływają na to, jak potrafimy poradzić sobie z obowiązkami, kontaktami ze współpracownikami, klientami czy zespołem, w którym na co dzień pracujemy, lub którym mamy zarządzać. Ma to znaczący wpływ na motywację, zaangażowanie i atmosferę w pracy.
Kompetencje miękkie, czyli jakie?
Kompetencji miękkich jest wiele. Wśród nich znajduje się komunikatywność, umiejętność rozwiązywania konfliktów, zdolność negocjacji, otwartość, dobra organizacja pracy, przedsiębiorczość, zarządzanie czasem, zaangażowanie w powierzone obowiązki, a także wspomniana już charyzma i asertywność. Trudno nie zauważyć, że wymienione umiejętności są niezwykle ważne w codziennej pracy.
Można zauważyć, że coraz częściej w ogłoszeniach o pracę oczekuje się od potencjalnego pracownika takich kompetencji miękkich, jak zdolności interpersonalne. Czym więc one są?
Co to są zdolności interpersonalne?
A więc, zdolności interpersonalne to wszystkie te umiejętności, które pozwalają nawiązać i utrzymać dobre relacje z inną osobą. Co oczywiście wpływa na umiejętność pracy w zespole. Zdolności interpersonalne można nabyć w procesie samorozwoju, nic więc nie szkodzi na przeszkodzie, by zacząć inwestować w rozwój osobisty, by je nabyć.
Do zdolności interpersonalnych zaliczamy:
- umiejętność negocjacji – przydatna nie tylko w komunikacji z pracodawcą, ale przede wszystkim z klientami
- społeczna adaptacja – dostosowanie się do warunków panujących w zespole, elastyczność.
- komunikatywność – budowanie zrozumiałych komunikatów i unikanie nieporozumień.
- umiejętność rozwiązywania konfliktów – zauważanie konfliktów i prowadzenie rozmowy tak, aby obie strony doszły do porozumienia.
- otwartość na innych – wychodzenie z inicjatywą, umiejętność rozmowy i nawiązywanie kontaktów.
- umiejętność słuchania – rozumienie potrzeb innych, empatia, słuchanie tego, co mają do powiedzenia inni.
- umiejętność pracy w zespole – umiejętność zachowania płynności pracy, tak by nie opóźniać dalszych etapów, a tym samym działań pozostałych członków zespołu.
- umiejętność przemawiania – sposób wyrażania się jak przywódca, mówienia oraz jasnego formułowania komunikatów.
Zdolności interpersonalne a własna firma
Oczywiście zdolności interpersonalne przydają się nie tylko w pracy na etacie. Jeśli mamy pomysł na własny biznes i marzy nam się własna firma, należy pamiętać, że warto inwestować w rozwój i realizować swoje cele, bowiem najlepsza inwestycja to inwestycja w siebie. Jeśli posiadamy cechy osoby przedsiębiorczej i zdolności interpersonalne, a także wiemy, jaki biznes otworzyć, nie powinniśmy wahać się ani chwili, nawet jeśli jest to pomysł na biznes na wsi czy pomysł na biznes dla młodych. Niezależnie od pomysłu, warto wczęśniej zacząć dbać o personal branding.
Warto pamiętać, że w nie w każdy pomysł na biznes wymagany jest kapitał własny, zwłaszcza jeśli jest to pomysł na biznes w domu (np. sklep internetowy), a działania będą odbywały się przez internet (wirtualna asystentka, copywriter, influencer), Jeśli jednak będziemy potrzebować gotówki na start waro pamiętać, że do naszej dyspozycji jest kredyt dla nowych firm, dofinansowanie dla firm, czy dotacje unijne dla firm. Wystarczy tylko wiedzieć, jak założyć firmę i zacząć realizować swoje marzenia.