Marketing czasu rzeczywistego nie jest pierwszą i podstawową opcją, jeśli chcemy się promować i szukamy różnych strategii reklamowych. Ma on jednak wiele plusów oraz zalet i warto korzystać z niego np. jako uzupełnienie obecnych działań promocyjnych. Wbrew pozorom i groźnie brzmiącej nazwie, wykorzystywać można go samodzielnie i bez dużego zaangażowania. Aby jednak był skuteczny, warto kierować się kilkoma wskazówkami, warto dobrze poznać ten rodzaj promocji i działać świadomie. Poniżej prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje o real time marketingu.
Spis Treści
Czym dokładnie jest Real time marketing?
Real time marketing to marketing czasu rzeczywistego. Polega on na wykorzystywaniu aktualnych głośnych wydarzeń i tworzeniu reklamy na ich podstawie. Do tworzenia reklam możemy używać wydarzeń rozpoznawalnych globalnie, kontrowersyjnych, ciekawych czy szeroko komentowanych w danym momencie. Real time marketing wdraża się od razu tuż po wystąpieniu danego wydarzenia, budując właśnie na nim naszą reklamę. Kluczowym momentem jest czas. Im dłużej będziemy zwlekali, tym mniejsza moc danej reklamy i większe ryzyko, że inne marki wyprzedzą nas i stworzą taką reklamę. Real time marketing jako strategia marketingowa jest postrzegana jako dodatkowa możliwość promowania się. Z pewnością nie będzie ona podstawową formą promocji, gdyż głośne wydarzenia warte nawiązania w reklamie nie występują regularnie oraz często. Idealnie jednak marketing czasu rzeczywistego nadaje się na działania uzupełniające nasze obecne starania promocyjne, pozwalające pozyskiwać od czasu do czasu wielu dodatkowych odbiorców.
Po co stosuje się Real Time Marketing?
Celem real time marketingu jest przyciągnięcie uwagi odbiorców właśnie przy pomocy wydarzenia, które właśnie zaistniało i jest o nim głośno. Odbiorcy mają być zaciekawieni daną reklamą oraz w celu poszukiwania nowych informacji o tym wydarzeniu zainteresować się promocją naszej marki. Ciekawość i chęć bycia aktualnie z wydarzeniami sprawia, że wiele osób sprawdzi również naszą markę w poszukiwaniu kolejnych treści lub po prostu będzie ciekawa oryginalnej reklamy. Bardzo często reklama real time marketingu rozprzestrzenia się wirusowo poprzez polecenia kolejnych odbiorców. Może także dotyczyć trendów czy mody np. na grę lub styl życia w danym momencie. Przeważnie real time marketing stosuje się w mediach społecznościowych takich jak Twitter czy Facebook.
Real Time Marketing Przykłady
Aby najlepiej zobrazować, czym jest real time marketing, warto podać przykład. Ciekawym jest np. stworzenie viralowej treści przez firmę LEGO. Marka odtworzyła scenę rozdania Oscarów, gdy na scenę spontanicznie weszli celebryci i zrobili razem selfie. Tak odtworzona scena z klocków i figurek LEGO szybko stała się głośna w całej sieci, a wielu internautów chciało zobaczyć taką grafikę. Marka zyskała też przez to rozgłos, a post ze zdjęciem bardzo szybko opanował internet. Z real time marketingu korzystają z powodzeniem największe globalne marki takie jak KFC czy IKEA.
Kto może stosować Real Time Marketing? I kiedy?
Real time marketing przeznaczony i możliwy do wykorzystania jest dla każdej osoby. Z pewnością mogą być to duże firmy, marki na rynku czy osoby prywatne działające zarówno komercyjne, jak i niekomercyjnie. Stworzyć reklamę tego typu może każda osoba, posiadając jedynie pomysł oraz wykonując ją w krótkim terminie od wystąpienia danego wydarzenia. Reklama real time marketingowa może być darmowa w formie prostego memu i dostarczać nam nowych klientów czy zapewniać rozgłos. Mając pewne środki do przeznaczenia na reklamę, możemy prosić o stworzenie odpowiedniej reklamy agencje marketingowe czy promować daną treść odpłatnie w internecie. Wkładając odpowiednio dużo środków w taką reklamę, uzyskamy adekwatnie lepsze rezultaty, choć finanse nie są decydujące przy tej strategii marketingowej.
Zalety Real Time Marketingu
Real time marketing ma wiele plusów oraz korzyści. Pierwszym plusem marketingu czasu rzeczywistego jest spore zainteresowanie treściami w takim stylu. Bardzo często po głośnym wydarzeniu, wiele osób sprawdza informacje i nawet reklamy w poszukiwaniu informacji o takim wydarzeniu. Dzięki temu reklama real time marketingowa będzie bardziej skuteczna i atrakcyjniejsza dla odbiorców, niż ta zwykła. Samo stworzenie promocji w takim stylu nie jest trudne lub zarezerwowane jedynie dla dużych marek. Stworzenie reklamy i jej promocja mogą odbywać się przy różnym budżecie w różnych branżach. Reklamę real time marketingu stosować możemy w różnych celach. Dzięki niemu możemy zwiększyć sprzedaż lub promować własną firmę czy dbać jej pozytywny i profesjonalny wizerunek. Kolejnym plusem real time marketingu jest elastyczna forma tej promocji. Możemy stosować ją niezależnie oraz niezobowiązująco — tylko wtedy gdy mamy na to czas lub chcemy. Tworząc taką reklamę, możemy stworzyć jednorazową akcję promocyjną i nie inwestować w nią sporo czasu czy środków. Jest to też idealny sposób na okazjonalne i dodatkowe pozyskiwanie odbiorców.
Jak zabrać się za real marketing w swojej firmie?
Pierwszym krokiem do stworzenia reklamy real time marketingowej jest czas. Z pewnością powinniśmy zareagować najszybciej jak to tylko możliwe, aby reklamę opublikować jako pierwsi na rynku oraz aby trend nie zdążył się wygasić. W tym celu warto zacząć pracę nad reklamą od razu, gdy dowiemy się o niecodziennej sytuacji czy wydarzeniu. Sama reklama musi być stworzona na podstawie ciekawej koncepcji. Może być ona śmieszna, ciekawa, intrygująca lub przydatna. Podstawą reklamy musi być koniecznie dane wydarzenie, do którego będziemy nawiązywali. Promocja musi być również stworzona i przeprowadzona zgodnie z najwyższymi standardami. Tylko taka reklama będzie budziła zaufanie i będzie pozytywnie odbierana. Jeśli stworzymy już taką reklamę, warto postarać się o to, aby dotarła do jak największej grupy osób. Możemy promować ją na swoich kanałach lub skorzystać z płatnych sposobów promocji na wstępnym etapie. Jeśli stanie się ona popularna, będzie rozprzestrzeniać się wirusowo, co znacznie zwiększy szanse na jej sukces. Sama reklama w social mediach powinna być bardzo dobrze opisana oraz otagowana, aby dotarła do jak największej grupy osób.