Punkt kurierski to jeden z najprostszych sposobów na rozpoczęcie prowadzenia własnego biznesu. Na rynku istnieje wiele ofert kurierów i brokerów kurierskich, którzy szukają franczyzobiorców. Otwierając właśnie taki biznes, możemy również wejść prosto do biznesu i rozpocząć zarabianie na własny rachunek bez dużych wydatków czy ryzyka. Otwarcie punktu kurierskiego jest także ciekawym sposobem zarabiania pieniędzy. Czym zatem jest franczyza punktu kurierskiego? Jak zarabiać w taki sposób? Dlaczego warto stworzyć właśnie taki biznes? Odpowiedzi przedstawiamy poniżej.
Spis Treści
- 1 Czym jest franczyza punktu kurierskiego?
- 2 Warunki stworzenia punktu nadawania przesyłek kurierskich
- 3 Działanie punktu kurierskiego
- 4 Dlaczego firmy kurierskie tak chętnie oferują współpracę w modelu franczyzy?
- 5 Dlaczego warto otworzyć swój punkt kurierski?
- 6 Jak otworzyć swój własny punkt przesyłek kurierskich w praktyce?
Czym jest franczyza punktu kurierskiego?
Franczyza punktu kurierskiego jest otwarciem punktu odbioru i nadawania paczek pod barwami danego kuriera — na jego zlecenie w swoim lokalu. Stając się franczyzobiorcami w imieniu kuriera, prowadzimy taki punkt, ale to my w dalszym ciągu jesteśmy właścicielami lokalu. Franczyza polega zatem na użyczeniu przez markę zgody na działanie w ich imieniu oraz podział w zyskach za to, że mając własny lokal, decydujemy się obsługiwać klientów danej marki. Franczyzę, czyli punkt odbioru paczek prowadzić możemy zarówno w niezależnym lokalu i przeznaczyć go jedynie na taką działalność lub możemy prowadzić takie usługi, mając już swój sklep w innej branży np. kiosk lub aptekę. Obecnie na rynku franczyza staje się coraz popularniejszym sposobem działalności biznesowej. Wielu kurierów oraz firm brokerskich oferuje właśnie takie usługi. Jest ich na rynku ok. kilkunastu — kilkudziesięciu. Każdy z kurierów oferuję też franczyzę na innych warunkach, choć ogólna zasada współpracy jest taka sama. Ogólne można zauważyć też tendencję, że im większa firma kurierska, ty większe wymagania odnośnie franczyzobiorców, które muszą spełnić, aby wypracować z takim firmami.
Warunki stworzenia punktu nadawania przesyłek kurierskich
Chcąc zarabiać w taki sposób, z pewnością musimy posiadać swój własny lokal. Może być on przeznaczony jedynie na taką działalność lub może być innym punktem handlowo usługowym. Musimy jednak spełnić pewne warunki narzucone przez firmy kurierskie np. posiadanie odpowiedniej powierzchni na przetrzymywanie paczek czy być zlokalizowanym w konkretnym rejonie. Do wymogów może należeć jeszcze czas obsługi klienta, godziny otwarcia punktu itp. Niektóre firmy kurierskie oczekują również wpłacenia opłaty licencyjnej za możliwość uruchomienia takiego biznesu, choć nie jest to standardem we wszystkich firmach.
Działanie punktu kurierskiego
Samo działanie punktu kurierskiego jest bardzo proste. Po jego otwarciu, gdy będzie już funkcjonował, będzie pełnił funkcję punktu pośredniczego. Z jednej strony klienci będą mogli przychodzić do niego i nadawać przesyłki, które chcą wysłać. Co pewien czas będzie przyjeżdżał do nas transport przesyłek do wydania, a kurier z transportu będzie zabierał paczki, które nadali klienci. Analogicznie z drugiej strony klienci będą przychodzili również je odbierać. Naszym zadaniem jest głównie przechowywanie, wydawanie i przyjmowanie paczek oraz tworzenie palet czy pakietów, które będziemy przekazywali kurierowi z transportu. Będziemy musieli prowadzić również dokumentacje oraz nadzorować paczki formalnie.
Dlaczego firmy kurierskie tak chętnie oferują współpracę w modelu franczyzy?
Istnieje kilka powodów, dla których firmy kurierskie czy brokerzy tak chętnie oferują współpracę i prowadzenie punktu odbioru paczek. Pierwszym takim powodem jest chęć posiadania jak największej siatki punktów przez daną firmę. Jest to ważny czynnik, który często decyduje o skorzystaniu z usług. Każda firma chce mieć jak najwięcej punktów w danym mieście czy regionie, aby klienci mogli komfortowo nadawać i odbierać paczki w bliskich odległościach od swoich domów. Samodzielnie firmy kurierskiej nie są w stanie kupować lokali oraz organizować całej infrastruktury czy zatrudniać pracowników i prowadzić punktów. Korzystając z gotowych już punktów udostępnieniach przez właścicieli i rozliczając się jedynie gotówkowo, jest bardzo komfortowym rozwiązaniem. Kurierzy i brokerzy kurierscy mogą prosto — z prowizji od zarobków pozwalać prowadzić takie punkty innym osobom spełniającym warunki i w szybkim tempie zwiększać siatkę punktów. Jest to niezwykle korzystne finansowo, gdyż kurierzy nie muszą nawet inwestować w tworzenie takiego punku, a jedynie rozliczają się poprzez otrzymanie nieco mniejszego wpływu z paczki dzieląc się zyskiem z franczyzobiorcą. Duża liczba punktów, wiele akcentów marek czy wszędobylskie nazwy kuriera, sprawiają również że dany kurier promuje się i reklamuje właśnie w taki sposób.
Dlaczego warto otworzyć swój punkt kurierski?
Otworzenie własnego punktu kurierskiego jest korzystne z kilku powodów. Pierwszym takim powodem jest możliwość łatwego wejścia do biznesu i otworzenia np. pierwszej swojej własnej działalności. Sama praca w takiej formie nie jest wymagająca, a wydawanie paczek możemy obsługiwać samodzielnie. Nie musimy też inwestować czy zapewniać dużej infrastruktury np. w postaci sprzętu, lodówek itp. jak ma to miejsce np. przy zakładaniu sklepu. To duży plus dla osób zakładających swój pierwszy biznes, gdyż w razie jego niepowodzenia, nie odczują wielu negatywnych skutków, a będą mogli po prostu zmienić działalność. Dużym plusem jest też brak wielu wymogów. Nasz lokal przeważnie musi być jedynie danej wielkości i znajdować się w atrakcyjne dla kuriera lokalizacji. Samo dostosowanie lokalu też nie jest trudne i polega jedynie na oklejeniu lokalu jego barwami czy wydzieleniu w odpowiedni sposób powierzchni magazynowej. Na rynku działa też wielu brokerów i kurierów, więc nie powinniśmy mieć problemu z otwarciem takiego punktu.
Jak otworzyć swój własny punkt przesyłek kurierskich w praktyce?
Skorzystanie z takiej opcji oraz utworzenie punktu kurierskiego nie jest niezwykle trudne. Pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z konkretnymi kurierami oraz poznanie ich warunków. Możemy odbywać też rozmowy osobiste i samodzielnie dyskutować, czy negocjować warunki współpracy. Gdy będziemy posiadali już wszystkie informacje, wystarczy jedynie wybrać tę opcję, która będzie dla nas najkorzystniejsza. Kolejnym krokiem jest przejście szkolenia lub zapoznanie się ze wszystkimi informacjami. Jest to kwestia indywidualna w zależności od danego kuriera. Następny krok to przygotowanie punktu według wytycznych kuriera, podpisanie umowy, wpłacenie ewentualnej licencji i przejście kontroli. Po takim procesie możemy otworzyć punkt i rozpocząć działanie.