Influencer Marketing – Wszystko co powinieneś wiedzieć

Influencer marketing jest jednym z ciekawszych trendów w marketingu internetowym. Opiera się on na polecaniu naszej marki i produktów przez osoby znane. Sam trend jej znany już od dawna, ale w Polsce dopiero zyskuje na popularności. Obecnie mamy jednak możliwość łatwego promowania się poprzez osoby znane i zlecania takiej promocji. Czym zatem jest influencer marketing? Na jakiej zasadzie działa i jakie ma korzyści? Jak przeprowadzić taką promocję, jeśli jesteśmy osobami prywatnymi? O tym wszystkim poniżej.

Czym jest Influencer Marketing?

Influencer Marketing to rodzaj marketingu internetowego, który polega na polecaniu produktów przez osoby znane i rozpoznawalne w zamian za pieniądze. W tej wersji promowania się płacimy osobom rozpoznawalnym, które mają spore grono fanów, followersów czy subskrybentów. Osoby takie w zamian za opłatę, tworzą materiał promocyjny np. spot lub umieszczają zdjęcie naszego produktu na swoim profilu odpowiednio opisane. Infeucerzy mogą także używać naszych przedmiotów w ramach tekstów czy jako ulubione produkty z danej kategorii. Ogólnie istnieje wiele form polecania produktów, ale Influencer Marketing bazuje na użyciu i przedstawieniu w pozytywnym świetle danego przedmiotu. Influencer Marketing wykorzystywać może każda osoba, bez względu na budżet, kategorie, w jakiej działa oraz stuacje, w jakie się znajduje. Celem marketingu poleceń jest sprawienie, że odbiorcy danego influencera, również zaciekawią się naszym produktem i będą chcieli go używać. Promocja w takim stylu może być oznaczona lub stylizowana na bezinteresowną, choć druga opcja jest nieco kontrowersyjna.

Kim tak właściwie są Influencerzy?

Jeśli chcemy korzystać z influencer marketingu, nie powinniśmy zapominać o samych influencerach. Bardzo często nie wiemy do końca, kim są takie osoby i dlaczego oraz jak działają. Przeważnie są to osoby znane i rozpoznawalne w branży. Są to liderzy w danej kategorii, które prowadzą swoje blogi czy kanały tematyczne w social mediach. Bardzo często są to osoby które prowadzą swoje kanały główne w takim celu — zarabiania pieniędzy, ale są to też osoby, które prowadzą kanały z zamiłowania np. do ćwiczeń czy wycieczek, a jedynie udostępniają opcję płatnej promocji polecania produktów. Influencerami są też osoby mniej znane. Niektóre mają jedynie kilka tysięcy lub kilkanaście tysięcy fanów i nie są celebrytami czy osobami szeroko rozpoznawalnymi. Osoby takie działają tak samo jak celebryci, ale na mniejszą skalę. Wielu influencerów prowadzi kilka kanałów oraz utrzymuje się z tego sposobu zarabiania pieniędzy.

Dla kogo przeznaczony jest Influencer Marketing?

Influencer Marketing przeznaczony jest dla wielu osób. Z pewnością warto stosować go, gdy jesteśmy nową marką i chcemy wejść na rynek. Dzięki influencer marketingowi, nasz produkt i markę pozna wiele osób z danej wąskiej grupy odbiorców. Z pewnością pomoże to pozyskać pierwszych klientów. Influencer marketing możliwy jest do przeprowadzania już od kilkunastu — kilkudziesięciu złotych na portalach, które nie wymagają dużego nakładu pracy w stworzeniu promocji i u influencerów z małą oraz średnią liczbą odbiorców. Oznacza to, że nawet nie mając dużych środków, możemy alternatywnie sprawdzić czy taki rodzaj promocji nie będzie lepszy dla nas np. od reklam. Z influencer marketingu korzystać mogą też duże i znane marki na rynku np. sklepy internetowe czy biznesy stacjonarne.

Jakie są plusy Influencer Marketingu?

Influencer Marketing to duża liczba plusów, korzyści i zalet. Pierwszą z nich jest elastyczna forma reklamowania się. Możemy robić to zarówno mając małe jak i duże środki finansowe na ten cel. Dzięki temu możemy testować influencer marketing na małych sumach lub przeprowadzić kilka dużych kampanii reklamowych. Nie musimy również znać się na marketingu. Zlecając taką usługę całym przygotowaniem promocji oraz innymi kwestiami zajmuje się sam influencer lub agencja marketingowa. To bardzo wygodny sposób. Bardzo ważnym plusem jest ten wizerunkowy. Promując się poprzez influencerów, nasza reklama nie jest nachalna przez, co marka odbierana jest pozytywnie i nie irytuje odbiorców, jak np. ma to miejsce przy wyskakujących okienkach na stronie.

Sama forma polecania produktów i marek jest niezwykle sugestywna oraz skuteczna. Z pewnością już samo polecenie i zasugerowanie pewnego rozwiązania daje wiele korzyści a następnie sprawia, że wiele osób chętnie skorzysta z takiej podpowiedzi. Często w sieci osoby korzystają z poleceń osób nieznajomych np. na forach. Jeśli wybierzemy influencer marketing, polecenie będzie pojawiło się od osoby uznanej, rozpoznawalnej i od idola odbiorców, a reklama ta będzie niezwykle skuteczna. Influencer marketing, o czym nie wolno zapominać to też targetowanie reklamy i efektywne wykorzystywanie środków, które mamy przeznaczyć na promocję. Wybierając samodzielnie influencera, możemy określić, w jakiej grupie docelowej będziemy się promowali. To z kolei przełoży się na bardzo dużą skuteczność reklamy. W porównaniu do reklamy nie targetowanej będzie ona dużo większa. Jeśli będziemy zatem reklamowali się w grupie osób zainteresowanych daną tematyką, nasze środki na reklamę zostaną wydane efektywnie i z każdej złotówki uzyskamy największy zwrot.

Gdzie możemy znaleźć Influencerów i zlecić im promowanie naszej marki?

Jeśli zdecydowaliśmy się promować w takim stylu, mamy kilka możliwości odnalezienia influencerów. Pierwszym sposobem jest samodzielne przeszukiwanie kanałów tematycznych np. na YouTube czy Instagram oraz proponowanie osobom je prowadzącym zapłatę za polecenie naszego produktu. Sposób ten nie jest najbardziej komfortowy, ale daje możliwości wybrania dokładnie takiego kanału, na jakim nam zależy. Drugą opcją i z kolei najbardziej komfortową jest zlecenie takiej promocji agencji marketingowej. Obecnie wiele agencji marketingowych i interaktywnych na rynku oferuje przeprowadzenie takiej reklamy. Po zapłaceniu za usługę agencja samodzielnie znajdzie influencera, zleci zadanie oraz dopilnuje, aby reklama została przeprowadzona odpowiednio.

Minusem tego rozwiązania jest fakt, że część budżetu reklamowego trafi do agencji w formie opłaty za usługę, a sama promocja będzie prowadzona za mniejszą sumę i w mniejszym stopniu. Np. u influencerów z mniejszą ilością odbiorców. Trzecią i najbardziej elastyczną opcją jest korzystanie z portali łączących influencerów oraz zleceniodawców. Serwisy tego typu są niejako listami influencerów oferującymi swoje usługi. Na takich serwisach możemy sprawdzać różne kategorie tematyczne oraz sortować oferty influencerów pod względem ceny, ilość odbiorców oraz kanału, na jakim działają. Dzięki temu możemy znaleźć odpowiednią ofertę dostosowaną do naszych oczekiwań, budżetu czy formy promocji. Po wybraniu konkretnego influencera kontaktujemy się z nimi i uzgadniamy wszystkie szczegóły dotyczące promocji samodzielnie.

Zostaw Komentarz