Marketing Szeptany – Od A do Z

Marketing szeptany jest jednym z ciekawszych sposobów promowania swojej marki w internecie. Wiele osób jednak nie słyszało o nim lub nie wykorzystuje go, gdyż nigdy nie korzystało z takiej formy reklamy. Marketing szeptany jest bardzo skutecznym i efektywnym sposobem promowania marki, posiada też wiele korzyści i plusów, z których warto skorzystać. W dalszej części tekstu przybliżamy ten sposób promowania się w internecie, odpowiadamy na pytanie, czym jest, jak działa i jakie korzyści daje oraz podpowiadamy jak stworzyć samodzielnie takie wpisy i gdzie je publikować.

Czym dokładnie jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to jedna z najprostszych i najbardziej bezpośrednich form promocji w internecie. Polega ona na publikowaniu w sieci wpisów polecających naszą markę, produkt czy firmę i przedstawiających je w pozytywnych świetle. Wpisy tego typu mogą mieć różną formę i mogą być publikowane w różnych miejscach. Głównym celem marketingu szeptanego jest dotarcie do bardzo dużej grupy osób w miejscu, gdzie skupia się ich wiele – o konkretnych zainteresowaniach czy poglądach. Marketing szeptany jest nazywany popularnie np. szeptanką. Korzystać z niego może każda osoba niezależnie od tego, czy promuje swój prywatny mały lokalny projekt, czy jest właścicielem dużej marki handlowej. Wpisy marketingu szeptanego mogą być stylizowane na naturalne lub wręcz przeciwnie być jasno sygnowane naszą nazwą marki i być otwartym zaproszeniem do zapoznania się z ofertą (o wpisach i ich tworzeniu poniżej). Marketing poleceń jest bardzo korzystnym pod wieloma względami sposobem reklamowania się. Opiera się głównie na sugerowaniu i polecaniu pewnych rozwiązań. Wykonywać możemy go samodzielnie lub możemy skorzystać z usług agencji interaktywnych czy marketingowych, które zajmują się takimi strategiami marketingowymi.

Co decyduje o skuteczności marketingu szeptanego?

Marketing szeptany jest niezwykle skutecznym sposobem. Pozornie proste wiadomości czy posty publikowane sieci mają bardzo dużą moc. Pierwszym powodem, dla którego marketing szeptany jest skuteczny, jest siła sugestii i sugerowanie pewnych rozwiązań. Wpisy marketingu szpetnego polecają jasno konkretne rozwiązanie. Wiele osób w sieci, chętnie sugeruje się takimi poleceniami, mając kilka opcji do wyboru. Polecenia są skuteczne nawet wśród osób, które nie znają drugiej osoby polecającej. Bardzo często osoby szukające danego rozwiązania nie mają żadnego typu, więc nawet proste wskazanie spowoduje, że osoby te przejdą na naszą witrynę i sprawdzą naszą ofertę — a to już duży krok do zakupu. Marketing szeptany jest też skuteczny z powodu ciekawości odbiorców. Wiele osób, które zobaczą dany, wpis zaciekawią się nim i przynajmniej z ciekawości sprawdzą naszą ofertę. To również w wielu przypadkach będzie skutkowało uzyskaniem kolejnego nowego klienta. Ciekawość jest bardzo silną emocją, która często wygrywa z logiką i dlatego warto wykorzystać ten fakt.

Dlaczego warto stosować marketing szeptany? Zalety

Marketing szeptany ma wiele plusów i warto go stosować. Pierwszym powodem jest nieskomplikowana forma reklamowania się w takim stylu. Jeśli chcemy rozpocząć reklamę naszej marki, wystarczy stworzyć wpisy oraz je publikować. Nie musimy inwestować wielu środków czy czasu ani wykonywać żadnych skomplikowanych czynność. Promocje w takim stylu przeprowadzić możemy samodzielnie lub wręcz przeciwnie po prostu zlecić ją agencji marketingowej. Kolejnym plusem marketingu poleceń jest możliwość dotarcia jednym wpisem do bardzo dużej grupy osób. Na najpopularniejszych forach internetowych czy w social mediach czasami jeden wpis może przeczytać kilkaset osób. Publikując odpowiednio dużo postów i robiąc to regularnie możemy zareklamować się relatywnie małym nakładem finansowym wśród bardzo dużej publiczności. Dodanie jednego wpisu marketingu szeptanego to koszt kilku złotych lub kilkanaście minut pracy.

Jednym z największych plusów marketingu szeptanego jest efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Jeśli będziemy zlecać wykonanie i publikacje takich wpisów — lub będziemy tworzyli je sami, będziemy dodawali je w miejscach, gdzie przebywają osoby o konkretnych zainteresowaniach. Dzięki temu wydawać będziemy jedynie środki na reklamę, która ma duże szanse powodzenia. Reklama w grupie osób zainteresowanych motoryzacją czy modą sprawi, że będziemy mogli liczyć dużo większy odzew oraz skuteczność reklamy.

Czy marketing szeptany ma minusy?

Tak jak każdy system reklamowy marketing szeptany również posiada pewne minusy. Z pewnością największym jest fakt oznaczania naszych postów reklamowych jako spam. Jest to dość częste zjawisko, choć przy prawidłowo i jakościowo prowadzonej promocji da się je zminimalizować. Nie możemy również masowo dodawać postów we wszystkich możliwych miejscach, a promocja musi być prowadzona naturalnie. Wiąże się to koniecznością poświęcenia pewnej uwagi, jeśli posty publikujemy samodzielnie.

Jak promować się poprzez marketing szeptany?

Jeśli zdecydowaliśmy się na promowanie w taki sposób, możemy bardzo prosto rozpocząć działanie. Pierwszym krokiem jest stworzenie wpisu, który opublikujemy. Najczęściej wpisy tego typu mają kilka zdań albo nieco więcej. W zależności od naszej oceny możemy wpisy takie dodawać neutralnie lub jawnie jako dana marka. Warto w skrócie w nich przedstawić dany produkt, który chcemy promować lub w pozytywnym świetle naszą firmę i zaprosić do odwiedzenia witryny. We wpisie należy dodać też link. Wpisy powinny być pisane poprawnie, składnie oraz z wyczuciem. Nie mogą być nachalne lub pisane ogólnikowo. Muszą budzić zaufanie, sympatię oraz muszą zawierać jedynie prawdę.

Gdy mamy już stworzony taki wpis, możemy dodać go w różnych miejscach w internecie. Pierwszym i najpopularniejszym jest forum tematyczne lub lokalne. Wpisy warto dawać też w social mediach, na grupach na portalach społecznościowych czy na innych platformach. Ciekawym pomysłem są też blogi i czy inne witryny gdzie toczy się dyskusja. Aby nie zostać oskarżonym o spam, warto dla każdej nowej lokalizacji tworzyć nowe unikalne wpisy. Mogą one różnić się jedynie szczegółami, ale warto, aby były pisane od nowa i specjalne dla danej grupy.

Zostaw Komentarz