Viral marketing to jedna z oryginalniejszych strategii reklamowych. Wbrew pozorom korzystają z niej jednak największe światowe marki, a dzięki wirusowemu rozprzestrzenianiu się reklam możemy zyskać wiele korzyści. Bardzo często osoby, które nigdy nie korzystały z viral marketingu, mają pewne obawy i dość nieufnie podchodzą do takiego sposobu promowania się w internecie. W dalszej części prezentujemy jednak viral marketing dokładnie oraz podajemy wszystkie najważniejsze informacje z nim związane.
Spis Treści
Viral Marketing — Czym dokładnie jest ta strategia marketingowa?
Viral marketing to tworzenie i promowanie się poprzez materiały, które rozprzestrzeniają się wirusowo w internecie. Dzięki temu, że są one niezwykle ciekawe, intrygujące czy przydatne, wielu użytkowników poleca je między sobą, a treść taka dociera do coraz większego grona odbiorców. Viral marketing jest zatem strategią marketingową, która wykorzystuje ciekawą treść do dotarcia z reklamą do wielu odbiorców. Materiały viralowe z założenia mają budzić emocje. Mogą być to różne emocje — od ciekawości i zdumienia po zadowolenie czy radość z odniesionych korzyści. Viral marketing opiera się na dwóch elementach — przyciągających uwagę treściami oraz samoistnym rozprzestrzenianiu się reklamy. Sam materiał wirusowy może mieć różną formę od tekstowej po graficzną czy video. Najczęściej tego typu materiały spotkać możemy w social mediach, gdyż ich rozpowszechnienie tam jest bardzo proste.
Z tego typu reklam korzysta wiele marek i firm na całym świecie — również tych globalnych. Niezwykle często jednak ciekawe treści viralowe tworzone są również przez małe marki czy osoby prywatne chcące promować swój projekt. W treści viralowej można otwarcie używać symboli czy nazw marki oraz produktów naszej firmy. Choć jest to dozwolone, materiał wirusowy nie powinien być otwartą reklamą marki, a jedynie zawierać pewne jej elementy.
Jakie korzyści daje Viral Marketing?
Pierwszym plusem Viral Marketingu jest prostota jego przeprowadzenia. Wbrew pozorom reklamę tego typu możemy stworzyć i opublikować samodzielnie. Materiały stylizowane na amatorskie nie są trudne w wykonaniu, a tym, co najbardziej liczy się w takiej reklamie to pomysł. Jeśli samodzielnie nie mamy czasu lub umiejętności, możemy również stosunkowo łatwo zlecić wykonanie takiej reklamy np. agencji interaktywnej. Na rynku wiele agencji oferuje wykonanie viral marketingu, dzięki czemu nie będziemy mieli problemu z zamówieniem takiej reklamy.
Drugim plusem promocji viralowej jest niezwykle pozytywny odbiór materiałów. Najczęściej prawidłowo przeprowadzona promocja kończy się mniejszym lub większym sukcesem. Materiały, które są przydatne, lub budzą emocje, są czego polecane i dobrze odbierane przez użytkowników w sieci. Dzięki temu możemy liczyć na zbudowanie pozytywnego wizerunku oraz dotarcie do dużej ilości odbiorców. Trzecim plusem jest właśnie dystrybucja reklamy, za którą nie musimy płacić nawet złotówki. Przeważnie to ona pochłania większość budżetu reklamowego. Jeśli reklama viralowa jest ciekawa, użytkownicy sami będą się nią dzielili i ją polecali. W ten sposób możemy dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców bez jakiegokolwiek działania. Wiele osób nie zauważa kolejnej korzyści, która płynie z tego sposobu promowania się, a która jest bardzo dużą korzyścią związaną z link buildingiem. Przesyłanie informacji i naszej reklamy najczęściej odbywa się w internecie na różnych domenach. Dzięki temu link do naszej strony internetowej może być umieszczany przez tysiące osób na forach czy w social mediach. Daje to wymierny i pozytywny skutek dla pozycjonowania naszej witryny. Dzięki temu za darmo i bez żadnego wysiłku zyskujemy wiele linków zwrotnych, które świadczyć będą o popularności naszej witryny internetowej.
Dużym plusem viral marketingu jest brak ryzyka inwestycyjnego. Chcąc promować się w ten sposób, nie musimy przeznaczać dużych sum na promocje, a możemy wykonać ją ogólnie niskobudżetowymi sposobami. Dzięki temu w razie niepowodzenia kampanii reklamowej nie stracimy dużych sum, jak ma to często miejsce przy innego typu reklamach. Publikując treści ogólnie przydatne i niekontrowersyjne, które mają przyciągać treścią, również nie narazimy się na negatywne ewentualne skutki takiej reklamy i np. niepochlebny odbiór promocji. Korzystając zatem rozważnie i stopniowo inwestując w taką reklamę, nie musimy obawiać się żadnego ryzyka związanego z utratą zainwestowanych pieniędzy czy pozytywnego wizerunku.
Jak zacząć robić Viral marketing?
Jeśli wiemy już, czym jest i jak działa Viral Marketing i chcemy stworzyć taką reklamę, warto kierować się kilkoma wskazówkami. Pierwsza z nich to pomysł na materiał wirusowy. Musi być on przemyślany i dopracowany. Powinien opierać się on na jednej z dwóch głównych koncepcji — budzić emocje lub być przydatny dla odbiorców. W pierwszej wersji warto pomyśleć nad śmiesznym lub niesamowitym materiałem, który wzbudzi wiele emocji i będzie często polecany dalej. W drugiej opcji możemy stworzyć przydatny poradnik, e-booka czy treści, które będą przydatne. Kolejnym elementem, o którym należy pamiętać to jakość reklamy viralowej. Musi być ona najwyższa, nawet pomimo tego, że często takie materiały stylizowane są na amatorskie. Jeśli posiadamy pewien budżet, warto zlecić za opłatą stworzenie takiego materiału. Jeśli już go posiadamy, przed jego publikacją warto zasięgnąć opinii znajomych lub specjalistów, jeśli publikujemy materiał samodzielnie. Dobrym pomysłem jest również udostępnienie materiału na wszystkich możliwych portalach społecznościowych. Dzięki temu zyskujemy dużo większą szansę na spory odzew ze strony odbiorców.
Pro TIP
Nie zakazaną praktyką, którą pomija jednak wiele osób, jest płatne promowanie materiału viralowego w początkowej fazie dystrybucji. Z pewnością reklama płatna pozwoli wyświetlać naszą reklamę wielu osobom. Z wyższego pułapu oglądalności, będzie nam dużo łatwiej uzyskać lepszy wynik aniżeli bez początkowej promocji Nawet wyświetlenie naszej reklamy kilku tysiącom osób może znacznie ułatwić rozprzestrzenianie się reklamy w internecie.