Choć zakupy przez internet i tak były niezwykle popularne, zauważyć można, że pandemia i obostrzenia z nią związane sprawiły, że jeszcze częściej decydujemy się na zakupy online. Co Polacy najchętniej kupują przez internet?
E-commerce zaczęło się rozwijać w 1995 roku. Wtedy też przypada początek serwisów aukcyjnych. Dynamika rozwoju e-commerce sprawiła, że zakupy online sprzed niespełna 30 lat w niczym nie przypominają tych dokonywanych współcześnie, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa w sieci. Coraz więcej marek zaczyna również odchodzić od sklepów stacjonarnych i przenosi sprzedaż do sieci inwestując w sklepy internetowe, bowiem zdecydowanie więcej korzyści przynosi zainwestowanie w dobry content marketing, influencer marketing, marketing szeptany i ogólnie rzecz ujmując marketing internetowy niż w utrzymanie sklepów stacjonarnych i ich pracowników. Choć franczyza w pewien sposób podbudowuje pozycję sklepów stacjonarnych i tak sprzedaż w realu nie jest w stanie przebić tej internetowej.
Z badań wynika, że w ciągu zaledwie jednego roku zakupów w sieci dokonało niespełna dwa miliardy ludzi na całym świecie. W Polsce z niespełna 30 milionów internautów ponad połowa dokonała jakiegokolwiek zakupu online. Zanim jednak dowiemy się, jakie produkty najczęściej trafiają do wirtualnych koszyków Polaków, poznajmy fenomen zakupów online.
Zakupy online – w czym tkwi fenomen?
XXI wiek przyniósł niemalże sprinterski rozwój wirtualnej rzeczywistości. Coraz więcej osób zaczęło realizować pomysł na własny biznes, często był to pomysł na biznes w domu oparty właśnie na e-commerce. Można było zaobserwować rozwój mediów społecznościowych, a wraz z nimi viral marketing. Popularność zyskał marketing afiliacyjny, kanały na YouTube i influencerzy, którzy zaczęli wpływać na nasze decyzje zakupowe. Co więcej, dzięki rozwojowi internetu zaczęły pojawiać się zawody, o których jeszcze nasi rodzice nawet nie słyszeli. Mowa o takich zawodach jak wirtualna asystentka, social media manager, specjalista SEO. Coraz więcej osób realizuje swoje marzenie, jakim jest własna firma i wciela w życie swój własny pomysł na biznes.
Ogromny wpływ na rozwój zakupów online miała możliwość robienia zakupów 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Aż 87% respondentów przyznaje, że ten argument decyduje o częstotliwości ich zakupów online. 84% ankietowanych wspomina, że o decyzji zakupów przez internet zaważył fakt, że nie trzeba wychodzić z domu. Nie zniechęca nawet czas oczekiwania na przesyłkę z zakupami ani koszty dostawy.
Jeśli wierzyć statystykom, najlepiej sprzedającymi się produktami są: odzież, elektronika, książki, gry, muzyka, filmy, kosmetyki. I w ostatnim czasie również produkty spożywcze, na co wpływ miała pandemia. Dane dotyczą całego świata, a co Polacy kupują najczęściej?
Co Polacy kupują najczęściej przez internet?
Okazuje się, że polski rynek niewiele różnią się od światowych statystyk. Polacy najchętniej kupują przez internet odzież, akcesoria i dodatki, książki, kosmetyki, sprzęt RTV i AGD, bilety do kina i teatru (nie dotyczy ostatnich miesięcy), obuwie i odzież sportową. Dochodzą do tego zakupy produktów spożywczych z dostawą do domu oraz zamawianie gotowych posiłków (fastfoodów i obiadów z restauracji). Sporo osób interesuje się również produktami kolekcjonerskimi i materiałami budowlanymi.
Kobiety w trakcie zakupowego szału najczęściej decydują się na odzież, akcesoria i dodatki, kosmetyki biżuterię i obuwie, a także zabawki i artykuły dziecięce. Z kolei w męskich wirtualnych koszykach częściej znajdują się takie produkty jak sprzęt elektroniczny, oprogramowanie, artykuły kolekcjonerskie, samochody, ubezpieczenia.
Co ciekawe, zarówno kobiety, jak i mężczyźni z takim samym zaangażowaniem inwestują w rozwój i decydują się na kursy wspierające ich samorozwój tj. kursy językowe, kursy zawodowe i branżowe, potwierdzając tym samym, że Polacy ambitnie patrzą na swoją przyszłość, dbają o rozwój osobisty i korzystają z możliwości, jakie daje im internet w drodze do osiągnięcia sukcesu.